اورژانس برق گلستان - Electrical emergency Golestan

انجام پروژه های برقی در استان همیشه سبز گلستان ؛ سیستم حفاظتی ، تلفن مرکزی و...

اورژانس برق گلستان - Electrical emergency Golestan

انجام پروژه های برقی در استان همیشه سبز گلستان ؛ سیستم حفاظتی ، تلفن مرکزی و...

شرکت فنی و مهندسی آرام آسای سبز گلستان ، مجموعه ای برای انجام پروژه های برقی در استان همیشه سبز گلستان ؛ سیستم حفاظتی ، تلفن مرکزی و... با بهترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت ...

مشاوره،تهیه و اجرای کلیه سیستم های امنیتی دوربین های مداربسته و دزدگیر
مشاوره،تهیه و اجرای کلیه سیستم های ارتباطی تلفن های مرکزی (سانترال)
کارشناس فنی مهندس احمدزاده ۰۹۱۱۳۷۰۳۱۰۶
کارشناس فروش مهندس رنجبر ۰۹۱۱۶۴۳۸۱۲۲

بایگانی
  • ۱
  • ۰


برای پرداختن به مباحث  اصلاح ضریب توان  ابتدا باید به بیان مطالب و تعاریف پایه ای در ارتباط با توان بپردازیم.اساسا سه نوع توان برای تجهیزات برقی قابل تعریف است.


1- توان اکتیو

2- توان راکتیو

3- توان ظاهری


توان اکتیو در واقع همان توانی است که برای ما کار انجام می دهد و به سایر انواع انرژی مثل نور، حرارت،کار مکانیکی و ... تبدیل می شود و واحد آن وات(W)است. توان راکتیو توانی است که برای ما کاری انجام نمی دهد و تنها بین تولید کننده و مصرف کننده به طور مداوم در حال مبادله (رفت و برگشت) است که برای عملکرد صحیح تجهیزات مختلف و واحد آن وار (Var) است. توان ظاهری در واقع جمع برداری توان اکتیو و راکتیو است و واحد آن ولت آمپر(V.A) است.

کنتور های قدیمی(الکترومگنتیک) این توان ظاهری را اندازه گیری می کنند و کنتورهای دیجیتال توان اکتیو و راکتیو مصرفی توسط مشترک را به طور تفکیک شده ثبت می کنند و مشترک هزینه بیشتری را برای توان راکتیو مصرفی خود در مقایسه توان اکتیو مصرفی پرداخت می کند.

با توجه به مطالب مطرح شده در بالا و با عنایت به این مطلب که هزینه حامل های انرژی  بعد از حذف  یارانه ها به شدت افزایش یافته، توجه به مباحث توان راکتیو و تامین توان راکتیو مورد نیاز توسط خود مشترک و مباحث اصلاح ضریب توان و جبرانسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.تصحیح ضریب توان از سرمایه گذاری های بسیار ارزشمند در زمینه تاسیسات برقی به حساب می آید و در طول مدت 1.5 تا 2.5سال بازگشت سرمایه داشته و بعد از آن وارد دوران سود دهی می شود.لذا طراحی کاملا اصولی و فنی بانک خازنی و استفاده از خازن های با کیفیت بالا و رگولاتور مناسب برای کارکرد دراز مدت این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است که باید طراح با اشراف کامل بر این مباحث بهترین سیستم را طراح و پیاده سازی کند.

شرح سیستم


1- چرا جبران سازی


توان راکتیوی که بین ژنراتور و مصرف کننده در حال نوسان است در شبکه به گرما مبدل می شود. مولدها، ترانسها، کابلها و سیم­کشی ها و کلیدها نیز بر اثر آن تحت اضافه بار قرار گرفته که تلفات و افت ولتاژ را به همراه دارند. در صورت زیادبودن مقدار توان اکتیو مصرفی ممکن است کابلها و سیمها، توان انتقال جریان برق را نداشته باشند و لازم باشد که کابلها و سیم­های دارای مقاطع بزرگتری به کار گرفته شوند که این مسئله علاوه پرداخت هزینه اضافی برای خریداری سیم و کابل با مقطع بالاتر ، مسائل مربوط به افزایش ابعاد داکت تاسیسات برقی و وزن تاسیسات برقی که در دید کلی از اهمیت بالایی برخوردار است.


مزایای خازن­گذاری :


استفادۀ اقتصادی از


·       ترانسها 

·       سیم­ها و کابلها 

·       کلیدها 

کاهش تلفات و افت ولتاژ: در نتیجه مخارج کم انرژی

برای خازن­گذاری 3 گزینه می­تواند به شرح ذیل مدنظر باشد:


1- جبران­سازی انفرادی


در ساده­ترین فرم، یک خازن با مقدار مناسب، موازی هر مصرف کننده سلفی نصب می­شود. بدین وسیله به صورت چشمگیری از بار سیم­ها و کابلها کم می­شود. باید دقت کرد که خازن فقط در محدودۀ زمانی فعالیت دستگاهها مورد استفاده واقع شود. در ضمن نصب خازن برای جبران­سازی انفرادی دستگاهها ساده نیست ( از قبیل مسایلی چون مکان و یا مخازن مونتاژ و نصب آن)


کاربرد


·       جهت جبران­سازی توان راکتیوی باری ترانسفورماتورهالط

·       برای موتورهای دائم کار

·       برای موتورهای کم بار یا با کابل طولانی


مزایا


·     شبکه داخلی کاملاً از جریان راکتیو پاک می­شود

·     مخارج کمتر برحسب


 معایب


·     جبران­سازی در تمام سیستم پخش شده است.

·     نصب پیچیده 

·     به طور کلی به خازن بیشتری نیاز است زیرا توجهی به ضریب هم­زمانی نمی­شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی